Αρχική>Διατροφή & Aσκηση> Πρωινό γεύμα : "Η απαραίτητη ενεργειακή φόρτιση"

Πρωινό γεύμα : "Η απαραίτητη ενεργειακή φόρτιση"

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

746

Print article Send to a friend Facebook Twitter

 

Κωνσταντίνος Ξένος
Κλινικός Διαιτολόγος M.Sc.
M.Sc. in Nutritional Medicine – University of Surrey
Μέλος Δ.Σ. Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων
 
Ένα από τα πιο δυσοίωνα εγχώρια στατιστικά δεδομένα στο χώρο της διατροφής, αναφέρεται στο ποσοστό των παιδιών που δεν παίρνουν πρόγευμα πριν φύγουν για το σχολείο, γεγονός άμεσα συνυφασμένο με τις διατροφικές τους συνήθειες.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με έρευνα του ΕΠΙΨΥ (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας), στην οποία μελετήθηκε μεταξύ άλλων παραγόντων και η διατροφική συμπεριφορά 3807 παιδιών 11-15 ετών, βρέθηκε ότι μόνο το 51,4% των αγοριών και το 39,1% των κοριτσιών παίρνουν πρωινό πριν φύγουν για το σχολείο.
 Και όλα αυτά τη στιγμή που ολοένα και περισσότερες επιστημονικές μελέτες, αναδεικνύουν τη σημασία του πρωινού γεύματος για την εξασφάλιση καλής φυσικής και πνευματικής απόδοσης. Όπως άλλωστε φαίνεται και από την ερμηνεία του ξένου όρου breakfast (break the fast = «διακόπτω τη νηστεία»), το πρωινό γεύμα έρχεται να φορτίσει τον οργανισμό με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, μετά από την πολύωρη νηστεία που συνεπάγεται ο ύπνος.
Το πρωινό πρέπει να καλύπτει το 25% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών του οργανισμού μας. Αυτή ακριβώς η ενέργεια πρέπει να προέρχεται από μια ισορροπημένη σύνθεση του πρωινού : υδατάνθρακες από φρούτα και προϊόντα δημητριακών (π.χ. ψωμί ολικής αλέσεως, φρυγανιές σικάλεως, κ.λ.π.), πρωτεΐνες από γαλακτοκομικά αλλά και φυτικά λιπαρά, που χαρίζουν απαραίτητα λιπαρά οξέα και λιποδιαλυτές βιταμίνες. Η προσθήκη μάλιστα πολυακόρεστων λιπαρών μέσα από μαργαρίνες τύπου soft, κρίνεται ευεργετική ιδιαίτερα για τα παιδιά, των οποίων οι ενεργειακές και θρεπτικές  απαιτήσεις είναι αυξημένες.
Ως προς αυτή τη κατεύθυνση άλλωστε, κινούνται και οι οδηγίες της Αμερικανικής Καρδιολογικής Ένωσης για τα παιδιά, που προτείνει τη κατανάλωση φυτικών ελαίων και μαλακών μαργαρινών, χαμηλών σε κορεσμένα και trans λιπαρά οξέα, αντί του βουτύρου ή άλλων ζωικών λιπαρών.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονισθεί ο εμπλουτισμός τέτοιων μαργαρινών με συστατικά υψηλότατης διαθρεπτικής αξίας για τα παιδιά, όπως τα ω-3 λιπαρά οξέα.
Οι 2 πολύτιμοι εκπρόσωποι της οικογένειας των ω-3 λιπαρών είναι το DHA (docosahexaenoic acid ή 22:6 n-3) και το EPA (eicosapentaenoic acid ή 20:5 n-3).
Το DHA αποτελεί σημαντικό δομικό στοιχείο του περιβλήματος της μυελίνης, που μονώνει τα νευρικά κύτταρα και παράλληλα διευκολύνει και επιταχύνει τη μεταφορά σημάτων μεταξύ των κυττάρων, ενώ το EPA κατέχει ουσιαστικά λειτουργικό ρόλο, μια και αποτελεί υπόστρωμα για την δημιουργία των εικοσανοειδών, ενός γκρουπ ουσιών που εμπλέκονται σε δεκάδες μεταβολικά μονοπάτια του οργανισμού.
Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα παιδιά καταναλώνουν 28mg EPA & 27mg DHA, κατανάλωση πολύ μικρότερη από την συνιστώμενη των 200mg ημερησίως.
Η διατροφική επάρκεια στα 2 αυτά πολύτιμα λιπαρά οξέα, εξασφαλίζει άριστη νευρολογική ανάπτυξη και υψηλές μαθητικές επιδόσεις, ενώ παράλληλα προφυλάσσει από δυσλεξία, υπερκινητικότητα και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής.
Στη σύνθεση βέβαια του παιδικού πρωινού , ιδιαίτερο ρόλο παίζουν οι γονείς, οι οποίοι πρέπει να διδάξουν από νωρίς τις σωστές διαιτητικές αρχές για το πρωινό και βέβαια να τονίσουν στα παιδιά τους πόσο σημαντικό είναι να αφιερώνουν χρόνο στο πρωινό τους γεύμα και όχι με διάφορα προσχήματα να το παραλείπουν.
Σχετικά με το πρωινό των μαθητών, από μελέτες που έχουν γίνει σε σχολεία διαφαίνεται πως τα παιδιά που έχουν πάρει πρωινό σπίτι τους, αποφεύγουν ή τουλάχιστο είναι πιο εγκρατή στον πειρασμό της σχολικής καντίνας, που δυστυχώς ακόμα και σήμερα δεν προσφέρει και τις υγιεινότερες εναλλακτικές σίτισης. Μελέτη που έκανε το BritishNutritionFoundationσχετικά με το πρωινό, έδειξε ότι τα άτομα που δεν παρέλειπαν αυτό το σημαντικό γεύμα της ημέρας, διατρέφονταν σε μεγάλο ποσοστό υπό τις συνθήκες της υγιεινής διατροφής ( 4 τακτικά γεύματα, προσοχή στη κατανάλωση κορεσμένου λίπους, τουλάχιστο 5 ισοδύναμα φρούτων και λαχανικών ημερησίως). Αυτό το στοιχείο λοιπόν ενισχύει την άποψη, ότι η συστηματική πρόσληψη πρωινού προδιαθέτει και βάζει τις ρίζες θα λέγαμε, για γενικότερα καλύτερη διατροφή.
 
 
         Διαβάστε περισσότερα  :    Διατροφή & Ασκηση   

 

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

746

Print article Send to a friend Facebook Twitter

Δεν συλλέγουμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα εκτός εάν εσείς επιθυμείτε να μας στείλετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (email)
για εγγραφή στο ενημερωτικό μας δελτίο (newsletter)